Przedstawiciele branży reklamowej wspólnie z organizacjami reprezentującymi producentów leków bez recepty (OTC) i suplementów diety prowadzą dialog ze stroną rządową, która chce wprowadzić zakaz reklamy suplementów diety. Rozpoczęli własne prace nad uregulowaniami dotyczącymi reklam produktów.

W Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów odbyło się spotkanie przedstawicieli Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy IAA, Rady Reklamy, przedstawicieli organizacji zrzeszających producentów leków OTC i suplementów diety, m.in. Krajowej Rady Suplementów i Odżywek, Polskiego Związku Producentów Leków Bez Recepty PASMI, Polskiej Izby Przemysłu Farmaceutycznego i Wyrobów Medycznych Polfarmed oraz agencji badawczej SMG Polska. Tematem spotkania była dyskusja na temat wprowadzenia regulacji dotyczących reklam suplementów diety.

Na początku kwietnia br. Ministerstwo Zdrowia oznajmiło, że rozważa wprowadzenie całkowitego zakazu reklamy suplementów diety, ponieważ Polacy zażywają je w zbyt dużych ilościach. Według Głównego Inspektora Farmaceutycznego jednym z powodów tak dużego popytu na leki OTC i suplementy diety jest nadmierne ich reklamowanie.

Branża farmaceutyczna jest jednym z największych reklamodawców w polskich mediach. Według raportu SMG o rynku reklamowym w Polsce, wartość wydatków reklamowych sektora farmaceutycznego w 2015 r. wyniosła 963 mln zł, co stanowi 12,6 proc. całego rynku reklamy. W 2015 r. charakteryzowała go 10 proc. dynamika wzrostu.

Z nowego raportu KRRiT wynika, że od roku 1997 do roku 2015 liczba reklam z grupy produktów zdrowotnych i leków wzrosła w telewizji blisko 20 razy, tj. – 1998 proc. podczas gdy ogólna liczba reklam zwiększyła się trzykrotnie. W 1997 r. przekazy handlowe produktów zdrowotnych i leków stanowiły 4,6 proc. wszystkich przekazów, w 2015 r. już prawie co czwarta reklama wyemitowana w TVP 1, TVP 2, TVN i Polsacie była przekazem handlowym produktów zdrowotnych i leków (24,7 proc.).

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wraz z Głównym Inspektorem Sanitarnym wystosował w ub.r. list do 315 producentów i dystrybutorów suplementów diety wskazując na nierzetelne i wprowadzające w błąd reklamy. Organy zwróciły się z apelem o weryfikację sposobów i treści prezentacji oraz reklamy suplementów diety oraz o przekazanie informacji o podjętych i planowanych działaniach.

Zaproponowane przez branżę zmiany mają na celu przede wszystkim nie wprowadzanie konsumenta w błąd oraz edukację w zakresie suplementów diety, które są uzupełnieniem codziennej diety. Kolejny etap prac poświęcony zostanie m. in.: uszczegółowieniu zapisów dotyczących kształtu samych reklam oraz sankcji dla podmiotów nie stosujących się do przyjętych wytycznych.

Branża farmaceutzcyna zwraca uwagę, że wprowadzenie całkowitego zakazu reklamy produktów oznacza, że z dnia na dzień o jedną czwartą (tyle branża wydaje na reklamy) trzeba będzie zredukować środki na produkcję treści dostarczanych Polakom przez media, min. na informacje, kulturę wysoką itd. Producenci farmaceutyczni dorzucają argument o redukcji zatrudnienia, które spadanie z powodu ewentualnego ograniczania produkcji.

TW (źródło: wirtualnemedia.pl)

Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ