Zdecydowana większość Polek uważa, że robi przemyślane zakupy zwracając uwagę przede wszystkim na jakość, ale w rozsądnej cenie. Wśród produktów kupowanych po namyśle dominują leki – wynika z badań IPSOS.

Aż 93 proc. Polek głęboko zastanawia się, przy zakupach. 80 proc. wybiera takie, które zapewniają najlepszą jakość w rozsądnej cenie. Jedynie 16 proc. Polek uważa, że robienie przemyślanych zakupów oznacza kupowanie jak najtaniej. Główną kategorią, której dotyczą przemyślane zakupy Polek, są leki bez recepty (leki OTC, ang. over-the-counter drug).

W przypadku leków OTC wśród kryteriów wyboru wymieniana jest skuteczność leku (84 proc.), rekomendacja lekarza (66 proc.) oraz cena (64 proc.). Prawie 3/4 Polek zdarza się prosić w aptece o tańsze odpowiedniki leków, 1/3 z nich robi to zawsze lub prawie zawsze.

Z badań IPSOS wynika, że 82 proc. Polek wskazało zawartość istotnych informacji na opakowaniu jako ważne kryterium przy wyborze leków. Oczekują przede wszystkim przejrzystych i łatwo dostępnych, najważniejszych informacji takich jak wskazania, dawkowanie, zawartości substancji czynnych.

Pacjenci często przyznają, że w swoich apteczkach mają wiele leków na tę samą dolegliwość, z tą samą substancją czynną. Co gorsza kolejny raz kupują podobne leki, nie pamiętając, po co je kupowali poprzednio i jak je należy przyjmować.

Firmy w ostatnim czasie zaczynają projektować opakowania leków w sposób „lustrzany”, aby najbardziej istotne informacje były dostępne na pierwszy rzut oka zarówno dla pacjenta, jak i farmaceuty. Jest to ważne podczas zakupu i podczas przechowywania leków w domowej apteczce.

Wszystkie opakowania mają podobny układ, co pozwala łatwo znaleźć ważne informacje na temat formy produktu, zawartości opakowania oraz dawkowania. Pokazanie nazwy leku na czterech ściankach pudełka znacznie ułatwia jego znalezienie. Na opakowaniach zamieszczane zaczynają być zdjęcia obrazujące dolegliwości, na które jest dany lek: przeziębienie i grypę, ból, trawienie, układ krążenia, niedobory witamin czy minerałów.

Zgodnie z danymi IMS Health Polacy wydali w aptekach w 2015 r. ponad 30 mld zł, a 42 proc. tej kwoty stanowiły wydatki na produkty dostępne bez recepty. Najczęściej kupowano leki na takie dolegliwości, jak grypa i przeziębienie, ból, problemy trawienne, a także kłopoty z krążeniem.

Źródło: PAP

Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ