Według sondażu TNS Pentor, ponad połowa ankietowanych Polaków twierdzi, że cierpi z powodu „bólu pleców”, a co szósty badany uważa , że bóle kręgosłupa odczuwa bardzo często.

Potwierdzają to dane ZUS, z których wynika, że jako powód zwolnienia z pracy ok. 51 proc. pracowników w naszym kraju podało ból odcinka szyjnego kręgosłupa, 34 proc. uskarżało się na ból dolnego odcinka, a 18 proc. podało ból kręgosłupa piersiowego.

Przeciętny polski pacjent z potwierdzonym badaniem lekarskim bólem pleców ma obecnie średnio 46 lat, a przedział wiekowy chorych z tymi dolegliwościami jest bardzo szeroki – od 7 do 95 roku życia.

Co gorsza, statystyczny wiek Polaka zgłaszającego się do lekarza z powodu dolegliwości kręgosłupa systematycznie się obniża. Jak zadbać o swój kręgosłup, aby pozbyć się dokuczliwych objawów?

Zadbaj o wygodny sen

To na czym śpisz jest ogromnie ważne dla twojego kręgosłupa. Jeśli budzisz się rano i bolą cię plecy, może być to znak, że twój materac nie jest dla ciebie odpowiedni. Przeanalizuj, w jakiej pozycji najczęściej śpisz w nocy. Jeśli należysz do osób śpiących na boku, w pozycji embrionalnej, wybierz materac miękki, np. z pianki termoelastycznej. Jeśli zaś lubisz odpoczywać leżąc na brzuchu, materac miękki będzie dla ciebie zupełnie niekorzystny. Twój kręgosłup nienaturalnie wygnie się i „zatopi“ w materacu. Zastanów się nad materacem średniotwardym. Pamiętaj, zanim wstaniesz – solidnie się przeciągnij!

Zwróć uwagę na to, jak siedzisz

W pracy spędzasz aż osiem godzin dziennie. Jeśli jesteś osobą pracującą przy biurku, pamiętaj, aby komputer ustawić na wprost twarzy, a nie bokiem. Nie siadaj na krawędzi krzesła, oprzyj się wygodnie, łokcie trzymaj na stole, a stopy na podłodze. Jednak najważniejsza rzecz – często rób sobie przerwy i wstań od biurka. Te chwile wykorzystaj na przeciągnięcie się, podnieś ręce do góry, zrób kilka obrotów głową.

Zdrowotne obuwie

Dane są jasne – na dziesięć osób, które mają problemy ze stopami i kręgosłupem, aż siedem nosiło buty na obcasach. Dlaczego? Szpilki nadmiernie obciążają stopy, przenoszą środek ciężkości do przodu, nadmiernie napinają mięśnie łydek i mięśnie dwugłowe. Jeśli jesteś fanką wysokich obcasów, staraj się zdjąć je chociaż w weekendy, na wakacjach, czy spacerach, zakupach. Zamień je na obuwie na płaskiej, grubszej i elastycznej podeszwie.

Właściwa dieta

Źle na kręgosłup wpływa też nieodpowiednie odżywianie. Nasze kości potrzebują wapnia, który tracimy codziennie w procesie metabolizmu. Powinniśmy więc pamiętać, by dostarczać go organizmowi w pożywieniu. Znajdziesz go w nabiale, szpinaku, brokułach, jarmużu, sezamie. Nie zapominaj o witaminie D, której brak powoduje utratę masy kostnej i wzrost ryzyka złamań. Witaminę D znajdziesz m.in. w tranie, czy też jajkach. Jednak najważniejszym źródłem witaminy D jest słońce. Korzystaj więc z jego promieni kiedy tylko możesz.

Sport to zdrowie

15 minut dziennie na ćwiczenia – tyle starczy, by kręgosłup poczuł się lepiej niż dotychczas. Możesz wykonać je np. w domu po pracy, bawiąc się z dzieckiem. Najlepiej do tego nadadzą się ćwiczenia typu kocie grzbiety, kołyski, skłon japoński, czy też znane z jogi pozycje psa z głową w dole. Świetnie sprawdzą się też wymachy rękoma, pompki, czy skręty tułowia.

Korzystaj z rad specjalisty

– Często bywa tak, że dolegliwości pacjenta bywają już tak silne, że nie pomagają nawet środki przeciwbólowe. Warto zastanowić się wtedy nad kontaktem ze specjalistą, który oceni, czy przypadkiem nie doszło do poważniejszych uszkodzeń kręgosłupa. – mówi Dariusz Klarecki, specjalista z zakresu medycyny fizykalnej Hotelu Medical SPA & Wellness Słoneczny Zdrój. – Zazwyczaj polecam wtedy dłuższy i indywidualnie dobrany program leczniczy, który zwykle już po tygodniu przynosi pożądane efekty.

Oprac. TW

Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ