Polski rynek soczewek kontaktowych szacowany jest na 400–500 mln zł i rozwija się w tempie kilkunastu procent rocznie. Według prognoz, tendencja wzrostowa zostanie utrzymana w kolejnych latach. Charakterystyczny dla polskiego rynku jest duży udział zakupów przez Internet. Ten kanał dystrybucji powoduje, że ceny soczewek systematycznie spadają. Są one nawet trzykrotnie niższe niż 20 lat temu.

Z danych firmy Alcon wynika, że w ciągu ostatnich dziesięciu lat rynek soczewek kontaktowych w Polsce zwiększył się trzykrotnie. Jest to najszybciej rosnący rynek w Unii Europejskiej. Dynamika wzrostu wynosi kilkanaście procent rocznie: w 2013 r. wartość rodzimego rynku soczewek kontaktowych wynosiła ok. 280 mln zł, w 2015 roku – znacznie ponad 400 mln zł.

Stale rosnąca popularność soczewek wynika głównie ze zmieniającego się stylu życia Polaków. Soczewki kontaktowe nosi dziś ok. 3–3,5 proc. Polaków, czyli ok. 1,2 mln osób. Dla porównania w Niemczech nad okulary przekłada je 5 proc. mieszkańców, w Szwajcarii – 15 proc., a w Szwecji – 17 proc. Coraz większą popularnością wśród Polaków cieszą się soczewki jednodniowe, głównie ze względu na wygodę ich użytkowania. Nie wymagają one żadnej pielęgnacji, a pod koniec dnia są wyrzucane.

Polacy coraz chętniej kupują soczewki w sklepach internetowych. Polska należy do kilku krajów, w których udział Internetu w sprzedaży jest największy. Wynika to w dużej mierze z agresywnej polityki cenowej kanału internetowego, który jest z punktu widzenia konsumenta bardzo korzystny, a także z postępów technologii informatycznych.

Zdaniem ekspertów, w przyszłości wśród dostawców soczewek nastąpi wyraźna polaryzacja. W sklepach internetowych kupowane będą głównie soczewki sferyczne, mało wyspecjalizowane. Sklepy stacjonarne skoncentrują się natomiast na sprzedaży soczewek wymagających interwencji specjalistów, a więc m.in. soczewek torycznych – dla osób z astygmatyzmem – lub multifokalnych.

Ze względu na starzejące się społeczeństwo soczewki multifokalne mają szansę wkrótce stać się hitem na rynku. Przeznaczone są one dla osób starszych, które wymagają osobnej korekcji do dali i bliży. Dotychczasowi, młodsi użytkownicy dojdą do wieku, w którym będą potrzebować również okularów do czytania i zaczną automatycznie przestawiać się na soczewki multifokalne.

Według prognoz, w najbliższych latach rynek soczewek kontaktowych w Polsce rozwijał się będzie równie dynamicznie. Sprzyjać temu ma zaostrzająca się konkurencja między sprzedawcami, przejawiająca się głównie w obniżaniu cen. Obecnie soczewki są już trzykrotnie tańsze niż dziesięć lat temu. Wyższe ceny uzyskują jedynie debiutujące produkty, oparte na nowoczesnej technologii. Natomiast ceny soczewek z nieco starszą technologią sukcesywnie spadają.

Red.

Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ