Wartość polskiego rynku sprzedaży aptecznej to ponad 30 mld zł rocznie. Ponad połowę (60 proc.) stanowi sprzedaż leków na receptę, zarówno refundowanych, jak i nierefundowanych. Lepiej radzą sobie na tym rynku apteki sieciowe, które przyciągają średnio o 38 proc. pacjentów więcej i generują obrót wyższy o 42 proc. niż apteki indywidualne.

Pacjenci chętniej (o 38 proc.) wybierają apteki sieciowe, w których ceny leków pełnopłatnych wydawanych na receptę i leków OTC są średnio o 11 proc. niższe niż w aptekach indywidualnych. Ponad połowę marży i dochodów statystycznej apteki generują jednak produkty inne niż leki na receptę. Najwyższe marże placówki uzyskują na lekach OTC, kosmetykach i wyrobach medycznych.

Przeciętny Polak odwiedza aptekę częściej niż raz w miesiącu, a większość ruchu generują seniorzy i osoby przewlekle chore. Przeznaczają oni na zakupy leków trzy razy więcej środków niż reszta społeczeństwa (ponad 150 zł), wydając przy tym znaczną część swojego budżetu.

Co piąty senior przyznaje, że był zmuszony przerwać kurację farmakologiczną ze względów finansowych. Eksperci szacują, że pokrywają z własnej kieszeni średnio 70 proc. wartości zakupów w aptece.

Red.

Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ