Szybko rosnący rynek prywatnej ochrony zdrowia, stosunkowo łatwy dostęp do nowych technologii, poszukiwanie bardziej efektywnych i tańszych rozwiązań świadczenia usług – to bardzo ważne czynniki napędzające rozwój telemedycyny.

Pozostaje jednak pytanie, czy pacjent (odbiorca usługi) z Europy Środkowo-Wschodniej jest na te rozwiązania gotowy, oraz czy chce korzystać z nowoczesnych rozwiązań cyfrowego świata właśnie w obszarze ochrony zdrowia?

Przeprowadzone przez PwC badania wśród pacjentów przynoszą bardzo obiecujące wnioski. Większość respondentów jest gotowa na korzystanie z usług telemedycznych. Są pewne grupy pacjentów, wśród których występują obawy, jest to jednak sytuacja całkowicie normalna, która podobnie jak w innych branżach wymaga odpowiedniej komunikacji, kampanii informacyjnych oraz podnoszenia poziomu wiedzy na ten temat.

ryc-017

Jak wynika z raportu PwC, w ostatnich latach następuje bardzo istotna ewolucja preferencji pacjentów oraz ich wymagań związanych z systemem ochrony zdrowia. Daje się przy tym zauważyć pewne wyraźne trendy o charakterze ponadkrajowym.

1. Pacjenci chcą mieć dostęp do informacji

Pacjenci są coraz bardziej świadomi chorób i schorzeń, które ich dotykają. Internet i nowe technologie umożliwiają dostęp właśnie do takiej wiedzy, wcześniej dostępnej wyłącznie lekarzom specjalistom z danej dziedziny.

2. Pacjenci coraz częściej korzystają z przysługujących im świadczeń

W ramach abonamentów medycznych pacjenci zgłaszają się po poradę średnio 3,6 raza w ciągu roku, jest to około 20 proc. więcej niż jeszcze 2-3 lata temu. Fakt ten ma istotny wpływ na rentowność całego segmentu abonamentów i ubezpieczeń medycznych.

3. Pacjentowi już nie wystarcza wizyta u „jakiegoś” lekarza

Chce odwiedzić wybranego przez siebie specjalistę z danego obszaru, znanego i cenionego przez innych pacjentów. Coraz większego znaczenia nabiera system oceny lekarzy. Małe praktyki lekarskie, które są w stanie zaoferować pacjentowi zindywidualizowane podejście i ciągłość opieki sprawowanej przez tego samego lekarza w całym okresie leczenia, są atrakcyjną alternatywą.

4. Pacjenci regularnie poszukują nowego lekarza i analizują oferty

30 proc. posiadaczy abonamentów medycznych lub ubezpieczeń dokupuje dodatkowe usługi medyczne, ale tylko 35 proc. z nich decyduje się skorzystać ze świadczeniodawcy, u którego ma wykupiony abonament lub ubezpieczenie. W przypadku 65 proc. pacjent wybiera zupełnie inną klinikę lub lekarza indywidualnego.

5. Pacjenci są otwarci na usługi telemedyczne

Ponad 60 proc. pacjentów w Europie Środkowo -Wschodniej przyznaje, że jest zainteresowanych usługami telemedycznymi. Kluczowymi czynnikami są: szybka porada specjalisty oraz uniknięcie kolejek w publicznej służbie zdrowia.

6. Pacjenci są gotowi korzystać z tzw. opieki około-medycznej

Pacjenci są gotowi korzystać już nie tylko ze specjalistycznej opieki medycznej, ale także usług medycznych takich jak np. porady dietetyka czy psychologa. Jest to aktualnie najszybciej rozwijający się segment w naszym regionie.

7. Koszt usługi przestał być czynnikiem decydującym

Istotnym elementem jest już nie tylko koszt, ale także zakres oferowanych usług, czas w jakim pacjent może dostać się do lekarza oraz wygoda i bliskość placówek ochrony zdrowia. Coraz częściej pacjenci rezerwują wizyty lekarskie przez telefon oraz internet, zamiast osobiście udawać się do kliniki, jak jeszcze parę lat temu.

8. Pacjenci coraz chętniej korzystają z telekonsultacji

Pacjenci coraz chętniej korzystają z telekonsultacji ze względu na szybkość dostępu, łatwy proces rezerwacji wizyty, czy szeroki dostęp do specjalistów. Zmienia się także forma prowadzenia telekonsultacji na rzecz m.in. wideo (wzrost z 10 proc. do 25 proc. wszystkich telekonsultacji w ciągu zaledwie jednego roku).

page-018

Źródło: PwC

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ