Według badań, 62 proc. Polaków czuje się przewlekle zmęczona. Większość z nich nie radzi sobie skutecznie z takimi objawami, jak brak energii, trudności z koncentracją, zły nastrój i przygnębienie. Czym jest zespół przewlekłego zmęczenia i jakie są skuteczne metody walki z tą dolegliwością?

Zespół przewlekłego zmęczenia, czyli Chronic Fatigue Syndrome (CFS), to trudno wytłumaczalne wycieńczenie fizyczne, utrzymujące się co najmniej 6 miesięcy, objawiające się sennością, ogólnym rozdrażnieniem, kłopotami z koncentracją i zmniejszeniem dziennej aktywności ruchowej nawet o 50 proc. Często CFS mylone jest z depresją, zaburzeniami układu odpornościowego, chorobami nowotworowymi, upośledzoną czynnością kory nadnerczy czy zwykłym stanem wyczerpania pracą i tempem życia.

Polacy przewlekle zmęczeni

Centrum Diagnostyki Organizmu Revitum przeprowadziło ankietę wśród swoich pacjentów na temat przewlekłego zmęczenia. Po analizie danych okazało się, że aż u 82 proc. badanych stan przewlekłego zmęczenia trwa dłużej niż miesiąc. Osoby badane jako przyczyny przewlekłego zmęczenia wymieniają: stres (35 proc.), złą dietę (25 proc.), brak snu (20 proc.) oraz niedostateczną ilość ruchu i witamin (po 10 proc. obie przyczyny).

Zdecydowana większość badanych, bo aż 62 proc., odpowiedziała, że czuje się zmęczonym cały czas, a 30 proc. – dwa razy i więcej w ciągu roku. Jako główne różnice między zwykłym, a przewlekłym zmęczeniem badani wymieniali: długo utrzymujący się stan wyczerpania (34 proc.), brak energii nawet po przespanej nocy (25 proc.) oraz ogólne osłabienie organizmu (12 proc.). 2/3 badanych zna co najmniej jedną osobę ze swojego otoczenia, która cierpi na przewlekłe zmęczenie, a 35 proc. badanych uważa przewlekłe zmęczenie za chorobę.

Respondenci pytani o sposób, w jaki radzą sobie z przewlekłym zmęczeniem, najczęściej wymieniali: aktywne spędzanie czasu (22 proc.), odpowiednią dietę (20 proc.), sen (18 proc.), odpoczynek (12 proc.) oraz stosowanie suplementów diety (9 proc.).

Test Obciążeń Organizmu

Pierwszym krokiem do znalezienia przyczyny przewlekłego zmęczenia jest odpowiednia diagnostyka. To dzięki niej możemy dobrać odpowiednią metodę leczenia, poprawić regenerację naszego organizmu, wrócić do pełnego zdrowia i odzyskać energię do życia.

– Badaniem, które może pomóc określić stan narządów wewnętrznych oraz stopień obciążeń organizmu szkodliwymi substancjami, jest Test Obciążeń Organizmu. Rekomendujemy go osobom, które od dłuższego czasu nie mogą znaleźć przyczyn swoich dolegliwości i bólu, źle się czują, często chorują, cierpią na problemy skórne albo nie mają energii, i brak im witalności – mówi Maryla Biernacik-Bańkowska z Centrum Diagnostyki Organizmu Revitum.

Test obciążeń organizmu to znana i doceniana metoda diagnostyki stworzona przez dr. Volla, stosowana w całej Europie. Ta bezinwazyjna i bezbolesna metoda pozwala na wykrycie ukrytego zatrucia organizmu, np. pasożytami, grzybami, toksynami, wirusami, czy metalami ciężkimi. Test pokazuje również zaburzenia metabolizmu glutenu, jak i niedobory witamin i minerałów. Po wykonaniu badania, specjalista informuje, jakie obciążenia mogą być przyczyną przewlekłego zmęczenia i dobiera indywidualnie dla każdego pacjenta kurację usuwającą przyczynę zatrucia organizmu.

Sposoby na dobre samopoczucie

Pomimo uciążliwych objawów zmęczenia u chorych, istnieje kilka sposobów na zachowanie dobrego samopoczucia. Oto kilka z nich:

  1. Zachowaj harmonię work-life balance – pamiętaj o równowadze pomiędzy strefą życia rodzinnego, zawodowego, społecznego jak i osobistego.
  2. Zadbaj o jakość i ilość snu – wycisz się, nie kładź się spać z pustym, ani ze zbyt przepełnionym żołądkiem.
  3. Stosuj różnorodną i lekkostrawną dietę, korzystaj z sezonowych warzyw i owoców.
  4. W okresie jesienno-zimowym suplementuj witaminę D.
  5. Pamiętaj o nawodnieniu organizmu – pij 2-3 litry wody dziennie.
  6. Ogranicz spożycie kawy – kofeinę zastąp zieloną herbatą.
  7. Zacznij żyć aktywnie – wystarczą nawet codzienne spacery na świeżym powietrzu. Zyskasz wtedy nową energię, zredukujesz stres i przyśpieszysz metabolizm.

Oprac. ŁG

Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ