Niedokrwistość oznacza spadek poziomu hemoglobiny, czerwonego barwnika krwi. Odpowiada ona za prawidłowe dotlenienie całego organizmu – umożliwia  czerwonym ciałkom krwi transport tlenu, a także odprowadzanego dwutlenku węgla.

Głównym składnikiem hemoglobiny jest żelazo. Gdy jego poziom we krwi spada, szczególnie u kobiet w ciąży, pojawia się anemia. Ale nie jest to jedyna możliwa przyczyna niedokrwistości. Częstym jej powodem jest też niedobór witamin B12 i B9, czyli kwasu foliowego.

Oto 6 sposobów zapobiegających niedokrwistości:

Dostarczaj kwas foliowy i witaminy

Na początku ciąży należy zażywać preparaty kwasu foliowego. W organizmie każdej przyszłej mamy nie może go brakować ze względu na zdrowie rozwijającego się dziecka. Najbardziej będzie potrzebny w pierwszym trymestrze ciąży. Jest także niezbędny, aby zapobiec anemii. Może ją wywołać też niedobór witaminy B12, która razem z kwasem foliowym bierze udział w tworzeniu czerwonych krwinek.

Zastosuj dietę dla przyszłych

Zadbaj, aby w diecie nie zabrakło chudego, czerwonego mięsa, ryb i produktów mlecznych. Nie wzbraniaj się przed jedzeniem wątróbki. Zielone warzywa jadaj w postaci surówek, bo wtedy zachowują najwięcej witamin. Posypuj zupy natką – to bogate źródło witaminy C, ułatwiającej przyswajanie żelaza.

Zadbaj o dobre przyswajanie żelaza

Ponieważ żelazo najlepiej wchłania się na czczo, przyjmuj je godzinę przed śniadaniem. Unikaj popijania tabletek kawą, herbatą, mlekiem czy kefirem – zarówno teina i kofeina, jak i wapń osłabiają przyswajanie tego pierwiastka. Tabletki żelaza trzeba popić dużą ilości wody lub soku, przynajmniej jedną szklanką.

Jeśli zażywasz żelazo w postaci płynnej, rozpuszczaj je w szklance soku owocowego. Piją je, nie obawiaj się o szkliwo, ponieważ nowoczesne preparaty nie powodują przebarwień. W trakcie kuracji żelazem mogą pojawić się zaparcia. Zastosuj wówczas dietę bogatą w błonnik. Jedz dużo surowych warzyw i owoców. Dodawaj do zup i surówek łyżeczkę otrębów pszennych lub żytnich.

Szukaj żelaza hemowego

Najlepszym źródłem żelaza są produkty pochodzenia zwierzęcego. Zawierają tzw. żelazo hemowe, zawarte m.in. w mięsie i rybach. Znacznie trudniej organizm przyswaja to żelazo wówczas, gdy występuje ono w produktach roślinnych, np. warzywach strączkowych czy zielonych warzywach liściastych. Ze szpinaku przyswaja go np. tylko 1 proc., podczas gdy z cielęciny aż 22 proc.

Najlepszym źródłem żelaza hemowego jest mięso wołowe oraz cielęce – te gatunki mięs zawierają go dwukrotnie więcej niż wieprzowina. Innym, doskonałym źródłem tego pierwiastka są również podroby np. wątróbka oraz kaszanka i salceson. W diecie osoby, która cierpi na niedokrwistość nie powinno też zabraknąć ryb ani żółtek jaj.

Można skorzystać z ziół

Dietę można wspomóc dodatkowo tonikiem bogatym w żelazo. Można go przygotować według następujących zaleceń: weź 10 łyżek suszonych liści pokrzywy, 10 drobno pokrojonych, suszonych moreli, kilka rodzynek i łyżeczkę cynamonu. Wsyp wszystkie składniki do słoika, wlej cztery szklanki wytrawnego, gronowego wina czerwonego i odstaw na 10 dni. Codziennie wstrząsaj, przecedź i przelej do garnka. Gotuj wolno przez 10 minut, ostudź i dopiero wtedy dodaj 4 łyżki miodu. Pij 3 razy dziennie po jednej łyżce, najlepiej rozcieńczony niewielką ilością wody.

 

Red.

Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ