Alergię wywołują czynniki środowiskowe (alergeny), występujące w otoczeniu pacjentów przez cały rok. Te sezonowe, głównie w postaci unoszących się w powietrzu pyłków roślin, w Polsce intensyfikują lub wywołują u pacjentów objawy alergii już w lutym, rozpoczynając tzw. sezon alergii wziewnych. Jego apogeum przypadało dotychczas na początek lata – w bieżącym roku miało ono miejsce miesiąc wcześniej.

Okres największego nasilenia trwał przy tym dłużej, co finalnie przełożyło się na rekordowy pod względem sprzedaży sezon. 

Pacjenci najczęściej kupują preparaty antyalergiczne o działaniu ogólnym (klasy R06A i 01E1). 62,2 proc. analizowanych transakcji zawierało jedynie powyższe produkty, zaś niemal co trzeci paragon (27,7 proc.) zawierał dodatkowo produkt towarzyszący, łagodzący konkretny objaw alergii.

Do produktu OTC najczęściej dobierano wapno lub produkt zwalczający katar, do produktu Rx – preparat na katar lub problemy z oddychaniem. Co dziesiąty paragon zawierał jedynie preparaty łagodzące podrażnienia oczu.

Ponad połowę zakupionych od marca br. opakowań preparatów antyalergicznych stanowiły te z grupy OTC. W segmencie tym widać wyraźny trend wzrostowy w udziale ilościowym w rynku od 2012 r. Obok wzrostów wywołanych zmianą struktury rynkowej jest to również efekt wprowadzania nowych marek.

Powyższemu towarzyszy systematyczny spadek udziału rynkowego produktów refundowanych (rezygnacja producenta lub usunięcie produktu z listy refundacyjnej).

Patrz: Raport

 

Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ