W III kwartale 2018 r. Oddziały Wojewódzkie NFZ przeprowadziły łącznie 249 postępowań kontrolnych w aptekach, z czego 233 kontrole zakończyły się przekazaniem zaleceń pokontrolnych. W 49 przypadkach nie stwierdzono nieprawidłowości w zakresie realizacji recept refundowanych.

Pozostałe postępowania kontrolne zakończyły się wystosowaniem do aptek zaleceń pokontrolnych z negatywną oceną podmiotów kontrolowanych (76 postępowań) lub oceną pozytywną i jednoczesnym wskazaniem uchybień, nieprawidłowości (124 postępowania).

W wyniku przeprowadzonych kontroli stwierdzono nieprawidłowości w zakresie m.in.:

  • danych niezbędnych do realizacji recepty na leki refundowane dotyczących pacjenta, osoby wystawiającej receptę, świadczeniodawcy, przepisanych refundowanych leków oraz prawidłowej realizacji recepty przez osobę wydającą lek z apteki:
    • realizacja recept pomimo braku, niepełnych lub nieczytelnych danych pacjenta bądź osoby uprawnionej do wystawiania recept, w tym: brak podpisu, pieczątki przy zaordynowanych lekach bądź naniesionych poprawkach;
    • brak daty wystawienia recepty;
    • nieprawidłowe lub niepełne dane dotyczące przepisanych leków, niespełniające wymogów rozporządzenia w sprawie recept lekarskich; realizacja recept przed datą realizacji bądź po dacie ważności;
    • brak potwierdzenia realizacji recepty, tj. brak na rewersie recepty imienia i nazwiska osoby wydającej lek w formie nadruku, pieczęci bądź podpisu;
    • wydanie bezpłatnie leków osobom z uprawnieniami dodatkowymi bez ich sprawdzenia oraz odnotowania na rewersie recepty rodzaju i numeru dokumentu potwierdzającego te uprawnienia;
    • wydanie leków w ilości większej niż przepisana przez lekarza, a także gdy lekarz nie określił lub określił nieprawidłowo: sposób dawkowania, wielkość opakowania lub dawkę leku;
    • realizacja recept niezgodnie z odpłatnością określoną na recepcie;
    • realizacja recept przez osobę nieposiadającą kwalifikacji do ich realizacji;
    • realizacja recepty na lek z grupy 1-N pomimo rozbieżności między ilością substancji czynnej zapisaną słownie i zapisaną liczbowo;
    • realizacja recept na leki narkotyczne lub psychotropowe z innymi lekami na 1 recepcie;
    • realizacja recepty wypisanej na blankiecie należącym do innego lekarza;
    • błędnie ustalona wysokość marży detalicznej dla leków; błędna wycena leków recepturowych;
  • prawidłowego otaksowania recepty i zgodności z danymi przekazywanymi w raportach statystycznych do NFZ:
    • niepełne lub nieprawidłowe otaksowanie recept (niepełne lub nieprawidłowe dane itp.);
    • przekazywanie przez apteki w komunikacie elektronicznym innych danych niż odczytane ze zrealizowanych recept w aptekach (w tym: data wystawienia recepty, PESEL pacjenta, REGON świadczeniodawcy, identyfikator oddziału NFZ);
    • niesprawozdanie uprawnień dodatkowych;
    • niesprawozdanie adnotacji „nie zamieniać”;
    • niesprawozdanie daty realizacji „od dnia”;
    • brak informacji o wydaniu odpowiednika;
    • niepodanie informacji o uprawnieniu dodatkowym;
    • nieterminowe przekazanie danych o obrocie lekami w formie Zbiorczych Zestawień Recept;
    • nieprzekazanie w zestawieniach szczegółowych ceny hurtowej brutto użytego składnika farmaceutycznego/ opakowania lub przekazanie błędnej ceny hurtowej składnika lub błędnej wartości składnika;
    • przekazanie zestawienia zbiorczego w formie elektronicznej po upływie terminu;
  • braku poinformowania OW NFZ o zmianach w ewidencji osób zatrudnionych w aptece; rozbieżność pomiędzy personelem zgłoszonym do umowy z OW NFZ a faktycznie realizującym recepty refundowane w aptece;
  • nieprzedstawienia recept do kontroli;
  • braku faktur zakupu leków.

Red. (źródło: Departament Kontroli NFZ) 

Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ