W okresie od 8 do 15 lutego 2019 r. zarejestrowano w Polsce ogółem ponad 250 tys. zachorowań i podejrzeń zachorowań na grypę. Średnia dzienna zapadalność wynosiła 81,4 na 100 tys. ludności. Odnotowano 25 zgonów z powodu tej choroby.

Grypa jest ostrą chorobą wirusową, wywoływaną najczęściej przez wirusy grypy A i B, rzadziej C. Namnażają się one w komórkach nabłonkowych górnego i dolnego odcinka dróg oddechowych. Okres wylęgania grypy wynosi średnio 2 dni, natomiast największa zakaźność występuje 1 dzień przed i 3 do 5 dni po ustąpieniu objawów.

Choroba przenosi się drogą kropelkową, przez kontakt bezpośredni z zakażoną osobą lub przez kontakt ze skażonymi powierzchniami i przedmiotami. Charakterystycznymi objawami są:

  • wysoka gorączka,
  • dreszcze,
  • bóle mięśniowo-stawowe,
  • ból gardła,
  • ból głowy,
  • kaszel,
  • katar,
  • ogólne osłabienie.

Najczęściej zachorowania mają przebieg lekki lub umiarkowany, jednak w najcięższych przypadkach, zwłaszcza u osób z innymi schorzeniami, choroba może skończyć się ciężkimi powikłaniami lub nawet śmiercią.

Jak skutecznie uchronić się przed chorobą?

Najskuteczniejszą metodą uniknięcia zachorowania i związanych z nim powikłań jest profilaktyka pod postacią corocznego szczepienia. Szczepienia zalecane są szczególnie osobom z obniżoną odpornością, osobom z przewlekłymi chorobami krążenia oraz układu oddechowego, dzieciom powyżej 6-tego miesiąca życia, osobom powyżej 50. roku życia, kobietom w ciąży, pracownikom służby zdrowia oraz osobom narażonym na kontakt z dużą liczbą ludzi.

Aby zwiększyć odporność zadbaj o urozmaiconą dietę bogatą w składniki odżywcze, witaminy oraz minerały. Zadbaj również o zdrowy, długi sen, a wolny czas spędzaj aktywnie na świeżym powietrzu. Dopasuj ubiór odpowiednio do temperatury otoczenia – nie przegrzewaj i nie wychładzaj organizmu, a w deszczowy dzień – załóż nieprzemakalne obuwie. Zaszczep się przeciwko grypie sezonowej, ale pamiętaj, że z uwagi na szybką mutację wirusa, szczepienia ochronne należy powtarzać corocznie.

Zadbaj o higienę

  • Myj ręce jak najczęściej – po każdej wizycie w toalecie, przed jedzeniem, po kontakcie z żywnością, zwierzętami oraz po kontakcie z chorą osobą. Pamiętaj, że jest to najlepsza metoda na ograniczenie rozprzestrzeniania się chorób zakaźnych.
  • Nie zapominaj o prawidłowej technice mycia rąk – myj je mydłem pod bieżącą, ciepłą wodą przez 20-30 sekund, rozprowadzając dokładnie po wszystkich powierzchniach dłoni i palców.
  • W przypadku braku dostępu do bieżącej wody, np. w podróży, używaj chusteczek nasączonych środkami czystości na bazie alkoholu.
  • Podczas kichania i kasłania zasłaniaj nos i usta chusteczką higieniczną i staraj się oczyszczać nos z wydzieliny.
  • Pamiętaj, aby po zużyciu chusteczki higienicznej wyrzucić ją jak najszybciej do kosza, gdyż stanowi źródło zakażenia.
  • Unikaj dotykania rękami śluzówek oczu, nosa i ust, ponieważ zwiększasz prawdopodobieństwo przeniesienia zarazków na powierzchnie użytkowe.
  • Wietrz pomieszczenie w którym przebywasz – nawet 3-4 razy dziennie przez 10 minut.
  • Jeśli masz objawy grypy (kaszel, ból gardła, ból mięśni, ból głowy, dreszcze, osłabienie, biegunka) najlepiej zostań w domu – unikaj dużych skupisk ludzi, gdyż wirus łatwo przenosi się drogą kropelkową na inne osoby. Jak najszybciej zgłoś się do lekarza.

Red. (źródło: pzh.gov.pl)

Print Friendly, PDF & Email

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ